Obecny wiek to czas pojawiania się coraz to nowszych technologii, mediów.
To one mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Coraz częściej zauważa się, że czytanie bajek, spacer czy wspólna zabawa z dzieckiem zostały wyparte przez telewizję, gry elektroniczne, Internet.
Telewizor, komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą spędzania czasu wolnego, jedyną zabawą. Szczególnie niebezpieczna jest telewizja i komputer u dzieci do 10 roku życia to one na ogół nie potrafią odróżnić fikcji od rzeczywistości. Świat kreowany w mass mediach niewiele ma wspólnego z życiem rzeczywistym. Telewizja, gry komputerowe lansują świat ekskluzywny, ładny, wygodny, pełen różnych doznań i emocji. Świat rzeczywisty, wobec telewizyjnego, komputerowego programu jest nudny, szary i zbyt trudny.
Dzieci oglądają wiele filmów i korzystają z gier komputerowych nie przeznaczonych dla ich wieku. Warto więc, należycie dobierać dziecku programy telewizyjne i komputerowe, biorąc pod uwagę: wartości edukacyjne, ładunek emocjonalny i czas emisji. Nie można jednak dziecka całkowicie odizolować od telewizji czy komputera. Niezmiernie ważne jest, aby rodzice uświadamiali dziecku granice pomiędzy filmową fikcją a rzeczywistością. A wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi oraz pomaga na komentowanie oglądanych obrazów tak, aby dziecko nie przyjmowało ich bezkrytycznie. Dobrze, kiedy w jakiś sposób sprawujemy kontrolę nad tym, co sami oglądamy i co oglądają nasze dzieci. Telewizja i gry komputerowe nie muszą zastępować książki, czy czasopisma. Nie rezygnujmy z czytania, wspólnej zabawy i spacerów.
Zmiany w rozwoju dziecka pod wpływem nadmiernego oglądanie telewizjii korzystanie z gier komputerowych:
-
opóźnienie rozwoju mowy
-
brak umiejętności zapamiętywania
-
słabo wykształcona zdolność wysiłku intelektualnego
-
brak umiejętności czytania ze zrozumieniem
-
utożsamianie rzeczywistości z obrazami ekranowymi
-
opóźnienie rozwoju emocjonalnego
-
nadmierna drażliwość
-
oczekiwanie natychmiastowego zaspokojenia swych potrzeb
-
negatywne nastawienie do rzeczywistości
-
egoizm, empatia
-
pogorszenie wzroku
-
zwyrodnienie kręgosłupa
Nadmierne oglądanie telewizji przez dzieci prowadzi do ich niedostatecznej aktywności fizycznej, społecznej i intelektualnej.
mgr Izabela Włodarz
literatura:
-
W. Niedzicki, Czy media mają podwójne oblicze? Edukacja medialna, 12/99
-
E. Olszewska, Dziecko przed telewizorem, Wychowawca, 6/01
-
D.Frasunkiewicz, Rodzina i telewizja, Wychowawca