pszczółki 3
motyki małe
biedry
leśne-skrzaty
serduszka

Samorządowe Przedszkole Nr 51 w Krakowie

ul. Estońska 2, 30-652 Kraków, email: p51@mjo.krakow.pl, tel./fax: tel: (12) 655 20 96

Wpływ telewizji i innych mediów na rozwój dziecka

   Obecny wiek to czas pojawiania się coraz to nowszych technologii, mediów.
To one mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Coraz częściej zauważa się, że czytanie bajek, spacer czy wspólna zabawa z dzieckiem zostały wyparte przez  telewizję, gry elektroniczne, Internet.
Telewizor, komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą spędzania czasu wolnego, jedyną zabawą. Szczególnie niebezpieczna jest telewizja i komputer u dzieci do 10 roku życia to one na ogół nie potrafią odróżnić fikcji od rzeczywistości. Świat kreowany w mass mediach niewiele ma wspólnego z życiem rzeczywistym. Telewizja, gry komputerowe lansują świat ekskluzywny, ładny, wygodny, pełen różnych doznań i emocji. Świat rzeczywisty, wobec telewizyjnego, komputerowego programu jest nudny, szary i zbyt trudny.
Dzieci oglądają wiele filmów i korzystają z gier komputerowych nie przeznaczonych dla ich wieku. Warto więc, należycie dobierać dziecku programy telewizyjne i komputerowe, biorąc pod uwagę: wartości edukacyjne, ładunek emocjonalny i czas emisji. Nie można jednak dziecka całkowicie odizolować od telewizji czy komputera. Niezmiernie ważne jest, aby rodzice uświadamiali dziecku granice pomiędzy filmową fikcją a rzeczywistością. A wspólne oglądanie filmów czy innych programów stwarza możliwości nawiązania i utrzymania więzi oraz pomaga na komentowanie oglądanych obrazów tak, aby dziecko nie przyjmowało ich bezkrytycznie. Dobrze, kiedy w jakiś sposób sprawujemy kontrolę nad tym, co sami oglądamy i co oglądają nasze dzieci. Telewizja i gry komputerowe nie muszą zastępować książki, czy czasopisma. Nie rezygnujmy z czytania, wspólnej zabawy i spacerów.
 
 
Zmiany w rozwoju dziecka pod wpływem nadmiernego oglądanie telewizjii korzystanie z gier komputerowych:
  • opóźnienie rozwoju mowy
  • brak umiejętności zapamiętywania
  • słabo wykształcona zdolność wysiłku intelektualnego
  • brak umiejętności czytania ze zrozumieniem
  • utożsamianie rzeczywistości z obrazami ekranowymi
  • opóźnienie rozwoju emocjonalnego
  • nadmierna drażliwość
  • oczekiwanie natychmiastowego zaspokojenia swych potrzeb
  • negatywne nastawienie do rzeczywistości
  • egoizm, empatia
  • pogorszenie wzroku
  • zwyrodnienie kręgosłupa
 
 Nadmierne oglądanie telewizji przez dzieci prowadzi do ich niedostatecznej aktywności fizycznej, społecznej i intelektualnej.     
  mgr Izabela Włodarz
 
literatura:
  1. W. Niedzicki, Czy media mają podwójne oblicze? Edukacja medialna, 12/99
  2. E. Olszewska, Dziecko przed telewizorem, Wychowawca, 6/01
  3. D.Frasunkiewicz, Rodzina i telewizja, Wychowawca

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.