RELAKSACJA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Bardzo często zauważam w pracy z dziećmi niepokojący objaw chaosu, napięcia , trudności ze skupieniem się i uspokojeniem. Dzieci są niespokojne ruchowo, krzykliwe mają trudności z koncentracją. Objawy tych zachowań kształtują u dzieci niepożądane zjawiska w stosunkach społecznych, trudności w osiąganiu pozytywnych wyników w nauce. Aby zapobiec niespokojnym zachowaniom proponuję organizowanie zabaw i ćwiczeń relaksacyjnych z dziećmi
w przedszkolu. Poprzez stosowanie relaksacji wspomagamy dzieci, aby odnalazły właściwą równowagę między aktywnością a ciszą, odprężeniem. Wyciszenie się dzieci, rozładowanie przez nie napięć, spokój są nieodzowne dla ich prawidłowego umysłowego i fizycznego rozwoju.
Podam kilka metod relaksacji wg. których pracuję z dziećmi.
Metoda Jacobsonapolega na rozluźnieniu poszczególnych grup mięśniowych poprzez doprowadzenie do rozluźnienia mięśni. W wyniku prowadzonych ćwiczeń dzieci zdobywają umiejętność kontrolowania napięcia mięśniowego a to wpływa na ich samopoczucie.
Technika Schultza opartajest na działaniu autosugestii. Dzięki modyfikacji przez A. Polender może być stosowana wśród dzieci. Wprowadza się dziecko w stan relaksacji poprzez jego naturalną skłonność do naśladowania i identyfikowania. Opowiadam dzieciom fragmenty znanych im bajek utożsamiając je z bohaterami.
Stosuję bardzo lubianą przez dzieci technikę masażu relaksacyjnego wg.
M. Bogdanowicz, która polega na masowaniu pleców dzieci dzieciom do podanego tekstu- wiersza , opowiadanego przeze mnie. Tego typu masaż stosowany systematycznie wpływa na zmniejszenie zachowań agresywnych, odporność na stres, pozytywny wpływ na stan zachowania, wprowadza stan relaksu.
Zabawy, ćwiczenia relaksacyjne najlepiej prowadzić systematycznie wtedy widać efekty. Wspólne przeżycia, radości zabawy poprawiają samopoczucie, atmosferę wśród dzieci.
mgr Izabela Włodarz
Literatura:
-
R. Portman, E. Schneider, Zabawy na odprężenie i koncentrację Wyd. Jedność, Kielce 2004
-
D. Chauvel, Ch. Noret, Zabawy relaksujące dla przedszkolaków Wyd. Cyklady, Warszawa 2000
-
A. Erkert, Dzieci potrzebują ciszy, Wyd. Jedność, Kielce 1999