MARZEC
Tematy kompleksowe:
-
Cztery żywioły
-
Smaczne i zdrowe- projekt mleko
-
W marcu jak w garncu
-
Nadeszła Wiosna
Poziom wiadomości i umiejętności dziecka:
-
Uświadomienie obecności i roli powietrza w życiu człowieka, rozumienie pojęcia czyste powietrze;
-
Poszerzanie słownika czynnego o słowa: zawierucha, wicher,
-
Poznanie czterech żywiołów: woda, ogień, powietrze, ziemia,
-
Rozumienie znaczenia wody dla życia na Ziemi;
-
Uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach;
-
Rozwijanie zainteresowań́ badawczych;
-
Poznanie produktów, które powstają z mleka.
-
Zapoznanie z określeniami nabiał, rozumienie znaczenia spożywania nabiału dla zachowania dobrego zdrowia.
-
Degustacja i określenie cech wyglądu i smaku różnych rodzajów sera.
-
Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
-
Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
-
Poznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu.
-
Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia.
-
Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
-
Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
-
Poznanie kolejności działań technicznych podczas sadzenia roślin do ziemi i wody;
-
Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
-
Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
-
Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
-
Zakładanie zielonego ogródka na parapecie.
-
Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
-
Kształtowanie prawidłowej postawy oraz polepszenie funkcji układu krążenia i oddychania.
-
Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny.
-
Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki.
-
Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów.
-
Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
-
Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich,
-
Ćwiczenie w klasyfikowaniu i segregowaniu przedmiotów;
-
Dostrzeganie podobieństw miedzy dźwiękami instrumentów a odgłosami natury;
-
Rozwijanie zdolności kreowania obrazu z dostępnych materiałów przyrodniczych;
-
Ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
-
Nabywanie zdolności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem, doskonalenie umiejętności zapamiętywania;
-
Rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
Zadania do codziennej realizacji:
-
zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
-
wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
-
zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
-
stwarzanie miłej atmosfery;
-
zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
-
Zabawy z Powitanką: Powitanka „Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
-
Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
-
Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
-
Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
-
Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Nauczycielki:
Mgr Małgorzata Gębala
Krystyna Bednarz
Dyrektor mgr Anna Łuczak