Samorządowe Przedszkole Nr 51 w Krakowie
ul. Estońska 2, 30-652 Kraków, email: przedszkole51@sp51.przedszkola.net.pl, tel./fax: tel: (12) 655 20 96
ul. Estońska 2, 30-652 Kraków, email: przedszkole51@sp51.przedszkola.net.pl, tel./fax: tel: (12) 655 20 96
Wychowanie stanowi immanentną cechę rodzicielstwa. To właśnie rodzice, jako pierwsi wychowawcy – odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu człowieka, który w przyszłości będzie odpowiedzialny za wychowanie następnych pokoleń. Socjalizacja pierwotna zachodząca w domowej, rodzinnej atmosferze stanowi swego rodzaju grunt, który w trakcie socjalizacji wtórnej odgrywa newralgiczną rolę. O sukcesie rozwojowym dziecka warunkuje wiele czynników, które w zależności od swojego poziomu intensyfikacji mogą korzystanie lub negatywnie wpływać na jego rozwój. Zadaniem podmiotów biorących udział w dynamicznym procesie wychowania dziecka jest minimalizowanie czynników negatywnych, a zarazem wzmacnianie tych, które wpływają korzystanie na rozwijanie potencjałów dziecka.
Na drodze wychowania niezmiernie ważna jest współpraca, której nadrzędnym celem winno być dobro dziecka. Współpraca ta może być owocna wówczas, gdy koreluje z zaufaniem. Rodzice to pierwsi wychowawcy(socjalizacja pierwotna), którzy poświęcają wiele dla swego dziecka, szczerze pragnąc dla niego tego, co najlepsze. W dalszych etapach rozwoju, dziecko spotyka na swej drodze kolejnych wychowawców(socjalizacja wtórna) – biorących czynny udział w wychowaniu. Niewątpliwe nauczyciele stanowią ważne ogniwo w tymże procesie. Zasada trójpodmiotowości w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu stanowi gwarant sukcesu.[1] Tylko wówczas, gdy zachowania będzie harmonia we współpracy pomiędzy rodzicem – dzieckiem – nauczycielem, wówczas możliwe będzie stworzenie dogodnych, zindywidualizowanych warunków dla właściwego rozwoju dziecka. Niezwykle ważna, jest komunikacja, jako że dziecko funkcjonuje już w więcej niż jednym(domowym) środowisku społecznym. Celem uzyskania, jak najszerszego, a zarazem rzetelnego i trafnego „obrazu dziecka” potrzebna jest długofalowa, efektywna wymiana informacji. Bywa, że rodzić może mieć zupełnie inne obserwacje dotyczące dziecka, aniżeli nauczyciel – i odwrotnie. To zupełnie naturalne, gdyż człowiek funkcjonujący w różnorodnych środowiskach wypełnia odmienne role społeczne, pozostaje w interakcji z rozmaitymi czynnikami, kształtującymi jego charakter. Inne zachowanie tej samej osoby można zaobserwować w pracy, inne w sklepie, a jeszcze inne w teatrze. Każde środowisko wymaga respektowania innych norm społecznych. Podobnie jest z dzieckiem, którego zachowanie w domu może różnić się od tego w przedszkolu, grupie rówieśniczej czy w kontakcie z dorosłym.
Odwołując się do słów Janusza Korczaka, można wyłonić ważne, aspekty w procesie wychowania dziecka:
- Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.
Zadaniem rodziców i nauczycieli jest wprowadzenie dziecka w świat wartości. Dobro i zło, prawda i kłamstwo – pojęcia relatywne, jednak tak, bardzo ważne dla życia w społeczeństwie. Aby wybrać, trzeba wiedzieć pomiędzy czym wybierać. Aby zrozumieć, trzeba poznać. Obowiązkiem dorosłych jest zatem wdrożenie dziecka w prawdziwe życie społeczne. Wiąże się to z poznaniem praw i obowiązków każdego człowieka. Zachowanie własnej wolności przy jednoczesnym nieograniczaniu wolności innych to niezmiernie trudna sztuka – której uczymy się przez całe życie, już od lat najmłodszych.
- Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.
Każdy popełnia błędy, ważne, by umieć wyciągnąć z nich wnioski. Errare humanum est. – błądzić jest rzeczą ludzką. Dziecko eksperymentuje, doświadcza, próbuje, wszystko to jest związane z ryzykiem błędu. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest obrócenie tychże błędów, porażek w sukces. Sytuacje kryzysowe to często inicjatory dla osiągania kolejnych kamieni milowych rozwoju. Nauczenie dziecka interpretowania trudności w kategoriach pozytywnych, to nic innego jak, zmotywowanie do podejmowania wyzwań.
opracowanie Justyna Waligóra