Samorządowe Przedszkole Nr 51 w Krakowie
ul. Estońska 2, 30-652 Kraków, email: p51@mjo.krakow.pl, tel./fax: tel: (12) 655 20 96
ul. Estońska 2, 30-652 Kraków, email: p51@mjo.krakow.pl, tel./fax: tel: (12) 655 20 96
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 51 W KRAKOWIE
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Fulghum
Proponowana przeze mnie koncepcja funkcjonowania i rozwoju Samorządowego Przedszkola Nr 51 w Krakowie, zawiera takie kierunki działania, które by rozwijały i poszerzały mocne strony placówki, a w miarę możliwości likwidowały słabe strony jej funkcjonowania.
Przedszkole jest czynne we wszystkie dni robocze w godzinach od 6.30 do 17.00.
My, nauczyciele przedszkoli, ciągle się dokształcamy, poszerzamy swoje kwalifikacje. Nasza wiedza i doświadczenie są duże i nie można tego zmarnować. Chcąc wychować człowieka mądrego i umiejącego znaleźć się w obecnych czasach, należy zadbać o jego edukację od najmłodszych lat, robić to rozumnie i umiejętnie, nie zapominając o tym, że początek jest najważniejszy. Przekazując dziecku elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności, trzeba wiedzieć, jak to robić. Nauczyciele naszego przedszkola są do tego bardzo dobrze przygotowani. Obok głównych odbiorców swoich działań, jakimi są dzieci, pozostają w kontaktach z rodzicami swoich podopiecznych. Rodzice są traktowani jako partnerzy w procesie wychowania. Z rodzicami współpracujemy kiedy dziecko zostanie zapisane do placówki, w ramach Planu Adaptacji.
Nauczycielki ukończyły różnorodne formy doskonalenia związane między innymi z rozwijaniem aktywności twórczej dziecka. Doskonalimy się w ramach wewnątrz przedszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN). Organizujemy zajęcia otwarte dla rodziców. Potrafimy angażować w życie przedszkola rodziców. Próbujemy promować naszą placówkę w środowisku. Staramy się stworzyć optymalne warunki rozwoju dla wszystkich dzieci w atmosferze współpracy z rodzicami.
Mocne strony przedszkola | Słabe strony przedszkola |
• Wykwalifikowana kadra pedagogiczna. | • Pozyskanie funduszy. |
• Zajęcia dodatkowe. | • Liczba zajęć otwartych dla rodziców. |
• System WDN, w kontekście potrzeb placówki. | • Współpraca z rodzicami. |
• Przychylność rodziców. | • Modernizacja budynku. |
• Uroczystości dla rodziców. | • Formy aktywizowania rodziców. |
• Promocja przedszkola w środowisku. | • Liczba hospitacji koleżeńskich. |
• Znajomość lokalnego środowiska. | • Liczba szkoleń warsztatowych w zespole nauczycielskim. |
• System motywacyjny nauczycieli. | |
• Współpraca z innymi placówkami przedszkolnymi. | |
• Prawo wszystkich dzieci do wychowania przedszkolnego. | |
• Wzbogacanie oferty zajęć dodatkowych. |
Proponowana przeze mnie koncepcja funkcjonowania i rozwoju Samorządowego Przedszkola Nr 51 w Krakowie, zawiera takie kierunki działania, które by rozwijały i poszerzały mocne strony placówki, a w miarę możliwości likwidowały słabe strony jej funkcjonowania.
Szczegółowe założenia i cele koncepcji funkcjonowania i rozwoju Samorządowego Przedszkola Nr 51 w Krakowie
Opracowanie niniejszej koncepcji poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola, kwalifikacje i zainteresowania nauczycieli, bazę, Statut Przedszkola.
Na podstawie wyników prowadzonej ewaluacji zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych celów głównych:
Celem nadrzędnym jest:
-zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowany do ich potrzeb rozwojowych
Nauczenie dziecka funkcjonowania w dynamicznie zmieniających się warunkach
-przedszkole otwarte, spełniające oczekiwania dzieci i rodziców
-wspomaganie uzdolnień, talentów i możliwości dziecka
-propagowanie zdrowego stylu życia
-aktywne uczestnictwo w życiu środowiska
o Systematyczne diagnozowanie umiejętności, potrzeb oraz zdolności poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej z uwzględnieniem informacji specjalistów (psycholog, logopeda, ewentualnie lekarza) oraz w oparciu o informacje rodziców.
o Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie oraz rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności dzieci i zdolności rozwiązywania problemów.
o Rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej.
o Promowanie zdrowia i aktywności ruchowej, rozwijanie zamiłowania do uprawiania sportu.
o Rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz umiejętności wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji.
Zadania priorytetowe
· konstruktywna współpraca między przedszkolem i rodziną – jedność celów i zadań;
· integrowanie oddziaływań wychowawczych: dom – przedszkole – środowisko;
· udział w promowaniu opieki zdrowotnej, uwzględniającej wczesne wykrywanie grup ryzyka zdrowotnego, społecznego i ekologicznego;
· stymulowanie i wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka we współpracy z rodziną i środowiskiem;
· prawo do równego startu dla wszystkich dzieci;
II. „Dokąd zmierzamy?” – nasze przedszkole otwarte na potrzeby dzieci, rodziców i środowiska.
1.Razem z rodzicami.
Uznanie rodzicielskich kompetencji - nie chcę, by spotkania z rodzicami przyjęły formę pouczeń, bo zawsze chodzi o dziecko, które jest kimś najcenniejszym dla rodziców:
· badanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola(odpowiednio wcześnie, aby na początku roku możliwe było przeprowadzenie dyskusji na podstawie wyników badań i uwzględnienie oczekiwań rodziców w planie pracy przedszkola);
· rodzice sami z dużą otwartością, informują nas nauczycieli o aktualnych osiągnięciach lub problemach w domu;
· ustalamy program zaradczy akceptowany przez nauczyciela i rodziców;
· wychowawca otwarty jest na wszelkie informacje zwrotne, co eliminuje potencjalne konflikty i nieporozumienia;
· rodzice mogą po uprzednim poinformowaniu nauczyciela wejść w trakcie zajęć grupowych i aktywnie uczestniczyć w nich;
· skuteczną formą mają być zajęcia warsztatowe organizowane dla rodziców i dzieci ; służące prezentacji możliwości dzieci, samopoznaniu rodziców i dzieci, obfitujące w różnorakie aktywności: taniec, śpiew, ruch, muzykę, rysunek itp.;
· kontakty z pracownikami przedszkola nacechowane życzliwością i akceptacją; rożne formy dyskusji; wymiana doświadczeń, poglądów;
· taktowne rozmowy podczas których rodzic ma odczuwać życzliwość i troskę nauczyciela w stosunku do jego dziecka, a przede wszystkim to, że nauczyciel chce pomóc w rozwiązaniu problemu;
· temat spotkań i polecane lektury będą wywieszane na tablicy, aby rodzice(jeśli mają ochotę) mogli się do spotkania przygotować;
· nie o wszystkim mogą mówić nauczyciele, a więc będziemy zwracać się do fachowców, specjalistów w danej dziedzinie(angażowanie rodziców – przedstawicieli różnych specjalności);
· każdorazowe zapraszanie rodziców z wyprzedzeniem 10 dniowym na , na każde spotkanie na terenie przedszkola;
· dopuszczenie rodziców do współdecydowania o istotnych sprawach dotyczących dziecka i organizacji pracy placówki (np. organizacja oddziałów, godziny posiłków, proponowanie dodatkowych zajęć, imprez i wycieczek, zakres współpracy z lokalnymi instytucjami, cele wydatkowania środków finansowych, szukanie sponsorów);
· pragnę, by poczuli się odpowiedzialni za to, co dzieje się w naszej placówce; rodzice będą poznawali normy prawne regulujące życie placówki, będą współtworzyli plan wychowawczy, plan rozwoju przedszkola;
· będą cyklicznie omawiać z dyrektorem osiągnięcia placówki, sytuację finansową, bieżące potrzeby;
· Wzbogacenie i doposażenie bazy przedszkola w pomoce dydaktyczne, wyposażenie sal w nowe meble i zabawki dla dzieci
· Poszukiwanie sponsorów
· Zapoznanie rodziców z koncepcją przedszkola poprzez umieszczenie na stronie i internetowej oraz w Kąciku dla rodziców
· Zapewnienie bezpieczeństwa poprzez wprowadzenie dyżurów pracowników obsługi na korytarzu podczas przyprowadzania i odbierania dzieci
· Angażowanie rodziców, nauczycieli do zgłaszania nowych wniosków dotyczących modyfikacji koncepcji.
2. Razem ze środowiskiem lokalnym.
Nie bez znaczenia jest to, jak odbierana jest działalność przedszkola na terenie środowiska lokalnego, a także na terenie miasta. Uważam, że przy prawidłowej współpracy z szeroko pojętym środowiskiem lokalnym przedszkole może zaprezentować swój wkład w życie tego środowiska i wiele zyskać jako instytucja przez nią finansowana:
· współpracując ze szkołąbędziemy się starali przygotować swoich wychowanków do roli ucznia; udzielać nauczycielom klas pierwszych rzetelnej informacji o wychowankach dotyczącej ich rozwoju i potrzeb; prowadzić wspólne badania losów naszych wychowanków;
· będę wyróżniała aktywnych rodziców i ich firmy:wpisem do specjalnie poświęconej takim rodzicom, firmom księgi, listem gratulacyjnym, zdjęciem do specjalnej gabloty umieszczonej na korytarzu, podziękowaniem w lokalnej gazecie;
· zakładam, że każdego roku dzieci będą gruntownie badane pod kątem logopedycznym, psychologicznym.
· zadbamy o dobrą opinię przedszkola - wszyscy pracownicy przedszkola, muszą odnosić się do dzieci, rodziców i innych osób, które odwiedzają naszą placówkę, zawsze życzliwie i z kulturą;
· ogród dostosowany do aktywności dzieci– plac zabaw, ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych, teren zabaw tematycznych, konstrukcyjnych i budowlanych, miejsce do rozwijania zainteresowań przyrodniczych, kącik hodowlany;
· inne lokalne instytucje (Straż Pożarna, poczta, policja, Straż Miejska...), których oczekiwania poznałam rozmawiając z poszczególnymi przedstawicielami i współpracując z nimi już wcześniej chciałyby, aby nasi wychowankowie wyrastali na odpowiedzialnych obywateli dbających o bezpieczeństwo swoje i innych, słusznie oczekując, że będziemy realizować zadania z zakresu wychowania społecznego;
· wychowankowie przedszkola będą aktywnie uczestniczyć w konkursach, wystawach, prezentacjach organizowanych przez instytucje kulturalno – oświatowe;
· przedstawiciele lokalnych instytucji będą zapraszani na imprezy środowiskowe organizowane przez personel i radę rodziców przedszkola, będzie to okazja do ukazania poziomu umiejętności dzieci jako efektu całorocznej pracy wychowawczo – dydaktycznej;
· w tradycje przedszkola, chciałabym wpisać spotkania z cyklu „Miły gość”– wśród rodziców, dziadków są przedstawiciele wielu zawodów(policjant, pielęgniarka, listonosz, fotograf...), oraz cykl zajęć „Ocalić od zapomnienia”- dotyczących poznawania tradycyjnych polskich zwyczajów i obrzędów – będących cząstką wielkiego dziedzictwa kultury polskiej:
· współpracując z innymi placówkami oświatowymi oraz instytucjami środowiska lokalnego chcemy korzystać z ich pomocy oraz świadczyć im różne usługi(np. wynajem sali);
W ramach współpracy ze środowiskiem pragnę nadal pozyskiwać przyjaciół przedszkola, którzy widząc celowość i skutek działań będą współpracować systematycznie i wzbogacać finanse placówki.
3.„Nauczyciel XXI wieku” – kształcenie, doskonalenie.
Rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez wspomaganie rozwoju osobistego nauczycieli – w kontekście ich pracy zawodowej:
· nauczyciele proponują i opracowują tematy do WDN (wewnątrz przedszkolne doskonalenie nauczycieli);
· wspólne gromadzenieliteratury fachowej, taśm audio, wideo, informacji na dyskietkach, płytach CD-rom itp. dotyczącej określonego zagadnienia;
· dostosować programy rozwoju zawodowego do strategii rozwoju przedszkola;
· systematyczneprzeprowadzanie samooceny pracy przedszkola, co uchroni nas przed popełnianiem tych samych błędów;
· hospitacje koleżeńskie– dzielenie się doświadczeniami pozytywnymi i negatywnymi oraz wspólne uczenie się;
· opracowywanie rocznych planów indywidualnegodoskonalenia się nauczycieli, zgodnie z potrzebami przedszkola;
· w pracy wychowawczo – dydaktycznej wykorzystanie opracowanych i wdrożonych już programów ;
· wspólnenarady nauczycieli z Radą Rodziców;
· dowartościowywanienauczycieli innowatorów: pochwała na radzie pedagogicznej, pochwała wobec rodziców, nagroda dyrektora, nawet co rok, notatka o sukcesach w gazecie lokalnej;
· otoczenieopieką i doradztwem nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową, zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego;
· współdziałaniez okolicznymi przedszkolami – wymiana doświadczeń zawodowych, wspólne organizowanie imprez dla dzieci pod hasłem „Dzieci – dzieciom”: konkursy, spartakiady, zabawy tematyczne, spektakle teatralne;
· wspólne organizowanie i uczestnictwo w warsztatach i kursach doskonalących finansowanych z budżetu przedszkola;
· nawiązaniewspółpracy z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży z siedzibą w Warszawie, w celu przeprowadzenia programów szkoleniowych dla nauczycieli przedszkola zapoznających z nowymi metodami pracy z dziećmi;
· nawiązanie współpracyz Centrum Wolontariatu w Krakowie
· możliwość wykorzystania wolontariatu w działaniach na rzecz przedszkola – współdziałanie z Akademią Pedagogiczną w Krakowie;
Mijają kolejne lata od ratyfikowania Konwencji o prawach dziecka, uznanej za jedno z największych osiągnięć i wydarzeń Stulecia Dziecka.
Konieczne jest, aby w programach wychowawczych dla XXI wieku, uwzględnione zostały postulaty zawarte w tym historycznym dokumencie oraz prawa dzieci do:
· najwyższego poziomu rozwoju zdrowia,
· odpowiedzialnego wychowania przez rodziców i instytucje wychowawcze poza rodziną,
· ochrony przed złym traktowaniem i zaniedbaniem, ochrony przed wyzyskiem seksualnym,
· swobodnego wypowiadania się i reprezentowania własnych interesów, do zabierania głosu,
· partycypowania i współdecydowania.
Dzieci są ludźmi, prawa dzieci są prawami człowieka; dzieci mają ludzkie potrzeby, pragnienia, poglądy – wszędzie i zawsze uniwersalne w każdej kulturze i epoce historycznej.
III. Misja przedszkola
Pragnę, by nasze przedszkole było przedszkolem XXI wieku, w którym dobrze przygotowany profesjonalnie wychowawca będzie w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dzieci we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
To od potrzeb dziecka i jego możliwości powinny wychodzić wszystkie zajęcia przedszkolne. Potrzeby dzieci to początek realizacji ich marzeń. Dlatego niezwykle ważne będzie uznanie potrzeby podmiotowości dziecka, a więc:
· akceptowanie indywidualnych odczuć,
· pomaganie w realizacji pomysłów dziecka,
· unikanie sankcji prowadzących do lęku,
· stawianie zadań na miarę możliwości dziecka,
· liczenie się z wrażliwością dziecka,
· wyrabianie poczucia odpowiedzialności,
· unikania zakazów - częste nagradzanie w postaci słownej aprobaty dla zwiększania poczucia własnej wartości,
· kształcenia poczucia więzi społecznej i współodpowiedzialności.
Ideą przewodnią naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym rozwoju dziecka, na który patrzymy wieloaspektowo,uwzględniając aktywność dziecka w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
I. Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspiera jego aktywność i kreatywność. Pomaga dziecku w rozwoju jego talentów.
II. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia.
III. Nasze Przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny. Dzieci uczęszczające do naszego przedszkola znakomicie się w nim czują.
IV. Zapewnia dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonym, bezpiecznym budynku.
V. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Będę dążyła do tego, by powyższe elementy były przenoszone na wychowanie w rodzinie poprzez kontakty wychowawców przedszkolnych z rodzicami dzieci.
mgr Anna Łuczak